سفارش تبلیغ
صبا ویژن

86/7/11
2:58 عصر

شب قدر و اختیار انسان

بدست سس در دسته دانستنی ها

     یا علی

 

 

 

 

 

آنچه از مجموع مباحث به دست می آید این است که با ملاحظه آیات و روایات و دریافت ها و مشاهدات , اطمینان کامل پیدا می کنیم که شب قدر هیچ گونه منافاتی با اختیار انسان ندارد و یقین , او در مقدرات و سرنوشتی که در شب قدر برایش رقم می خورد موثر است. حتی می شود گفت که نقش اصلی را به خود انسان سپرده اند تا آنچه بخواهد برای فردا رقم بزند. ادله ای که نقش انسان را در مقدرات قدر ثابت می کند به شرح زیر تقدیم می گردد: حالات و دریافت های شخصی کسانی که اهل دعا و راز و نیاز و اهل شب قدر هستند, نقش خویش را در شب قدر به خوبی دریافته اند. گاهی این حالات آنچنان ژرف و تاثیر گذار است که تا شب قدر آینده بلکه تا آخر عمر, در همه افکار, اخلاق, کردار و رفتار شخص رخنه کرده و آن را در یک خط و سیر معنوی قرار می دهد. دیگرانی هم که به این حد از معنویت راه پیدا نمی کنند, به فراخور حال خود از مجالس و محافل و شب زنده داری های شب قدر بهره برداری کرده و فیض معنوی می برند.

ریشه اصلی این دگر گونی ها و حالات, به خود افراد بر می گردد و اینکه تا چه حد خود را آماده بهره برداری از برکات شب قدر و فضیلت های آن کرده باشند. اگر معنویاتی که در شب قدر نصیب انسان شده و در زندگی آن ها تحولی آفریده, هیچ ارطباتی با آنان نداشته باشد و تنها به خدا و فرشتگان و نویسندگان مربوط باشد که هرچه بخواهد, برای هر کس بدون ملاحظه حالاتش تقدیر کنند در این صورت مقتضای حکمت و مصلحت این است که یا به هیچ کس هیچ ندهند و یا آنچه می دهند, به همه یکسان و علی السویه بدهند, در حالی که ما می دانیم همه برکات خداوندی در شب قدر برای بندگان سرازیر می گردد و با اختلاف و تفاوت به آنان داده می شود, پس نتیجه می گیریم تنها دلیل این تفاوت, کارها و اعمال و میزان تلاش خود بندگان است و بس. نتیجه اینکه یکی از راه های رسیدن به اینکه آیا افراد مقدرات منتخب قدر صاحب نقش هستند یا نه, این است که ببینیم چه اندازه دگرگونی در همین شب با برکت در آنان ایجاد گشته است.

 

شناساندن شب قدر

 

خداوند تبارک و تعالی با نزول سوره ای خاص, شب قدر را به مردم معرفی فرموده است: قرآن در شب قدر نازل شده و فرشتگان در آن شب فرود می آیند. سپس افزوده است: شب سلامت است. و فرموده است: عمل صالح در او, برابر با عمل صالح در طول هزار ماه است.

 

هفته نامه حیدربابا چاپ تبریز