سفارش تبلیغ
صبا ویژن

87/12/3
12:28 صبح

روز زبان مادری مبارک

بدست سس در دسته دل نوشته ها

با سلام

امروز روز زبان مادریست ، زبان که وسیله ارطباتی میان انسان هاست و انواع مختلفی دارد طوری که خدا نیز در قرآن کریم از تعدد زبان ها به عنوان نشانه هایش یاد کرده. زبان ما آذربایجانی ها یعنی ترکی هم یکی از برجسته ترین زبان های دنیاست به طوری که به عنوان زبان سوم دنیا انتخاب شده زبانی غنی که توسط زبان شناسان بزرگ ستوده شده به عنوان مثال زبان شناس آمریکایی در این باره گفته: "اگر متکلمان زبان ترکی رو به چشم نمی دیدم فکر میکردم این زبان از فضا آمده چون این زبان بالاتر از توانایی های بشر هست" . زبان ترکی زبانی بسیار ساده می باشد به طوری که می توان به صورت خود آموز آن را آموخت و خیلی راحت با متکلمانش ارطبات برقرار کرد برای مثال امام خمینی (ره) این زبان را به صورت خود آموز و فقط با استفاده از کتاب آموزش زبان ترکی یاد گرفتند.

زبان ترکی زبان حالات هم هست به طوری که مثلا برای انواع درد می  توانید از کلمات متفاوت که هر کدام بیان کننده عمق درد است استفاده کرد.

مثلا برای درد عمقی کلمه آریماخ

درد سطحی کلمه اینجیماخ

درد عمقی که عاملش خارجی نباشه کلمه گینماخ و... استفاده می شود. برای دیگر موارد مثل وارد شدن از در و خیلی موارد دیگر نیز از این روش استفاده می شود.

این زبان زبان آهنگ هم هست به طوری که جدیدا پزشکان اروپایی شنیدن آهنگ های اصیل خوانده شده به ترکی و حتی خواندن کتاب به زبان ترکی را برای بیماران خود تجویز می کنند. برای مثال کمتر کسی هست که با شنیدن نوحه ترکی حتی اگر معنی آن را هم متوجه نشود از خود بی خود نشود. وکمتر کسی هست که از فلکلور آذربایجانی خوشش نیاید.

البته توانایی های ذکر شده فقط قطره ای از دریای غنای زبان ترکیست. امروزه در کشور عزیزمان ایران متاسفانه این زبان گاها مورد کم لطفی قرار می گیره که امیدواریم با عنایت خداوند و توجهات مسئولین به خصوص رهبر معظم انقلاب که خود ترک زبان هستند شاهد غنی تر شدن این زبان گوش نواز باشیم. زبانی که با استفاده از آن می توانیم با تعداد کثیر متکلمانش که از چین تا دریای بالکان گسترده هستند و تقریبا هر جایی که قدم گذاری ترک ها را خواهی دید ارطبات برقرار کرده و در جهت پیشرفت و اقتدار اسلام از آن استفاده کنیم.

البته امروز خبرهای خوشحال کننده ای مبنی بر ایجاد یک شبکه ملی به زبان ترکی و همچنین شبکه خبر به زبان ترکی به گوش میرسه که امیدواریم به نهو احسن عملی بشن.