موضوع بحث اشارات خداوند متعال به آب
در قرآن کریم 59 مرتبه کلمه (ماء) مختص به تفسیر آب باران آمده است که خداوند میفرماید: بعد از خلقت آسمانها و زمین، ما آب را فرو فرستادیم تا زمین مرده را زنده نماید و آب را مایه حیات و منشاء تمامی گیاهان و حیوانات و مایه هستی میداند.
گزیده یی از سوره های مبارکه قرآن کریم عبارتند از:
سورههای نحل ، کهف ، نمل ، عنکبوت ،بقره،انعام،جن، روم، مرسلات ، اعراف ، یونس ، مؤمنون ، عبس ، فرقان، رعد، نساء، مائده.....
1- بحث یکم
در قرآن به خاطر تقرب فوق العاده آب وزندگی وحیات درچندین مورد، حیات انسانها وزندگی به آب نازل گشته از آسمان تشبیه شده است مثال در سوره مبارکه کهف (وَاضْرِبْ لَهُم مَّثَلَ الْحَیوةِ الدُّنْیَا کَمَآءٍ أَنزَلْنَهُ مِنَ السَّمَآءِ فَاخْتَلَطَ بِهِ نَبَاتُ الْأرْضِ فَأَصْبَحَ هَشِیمًا تَذْرُوهُ الْرِّیَحُ وَ کَانَ اللَّهُ عَلَی کُلِّ شَیْ ءٍ مُّقْتَدِرًا ) که می فرماید: خداوند متعال حیات وزندگی آدمیان را به آبی تشبیه نموده که از آسمان فرود می آید وموجب رشدونمو نباتات می گردد وسپس دوران کوتاه حیات نباتی آن به انجام وپایان می رسد.
نکته بسیار زیبا درهمان اصل، تشبیه است که حیات آب است وآب،حیات است.
رویش ورشد نیز از برکات همین آب حیات است.
نقش محوری آب درحیات وزندگی بشریت موجب گردیده است که خداوند سبحان خواندن خویش ونحوه خدا خوانی را، به نوعی به آب تشبیه نماید وباطل جویان وگمراهان رابه کسانی تشبیه سازد که به سوی آب دست دراز می کنند تاقدری از آن را به لبان تشنه خویش رسانند اما هرگز کامشان سیراب نمی گردد در سوره مبارکه رعد (لَا یَسْتَجِیبُنَ لَهُم بِشَیْءٍ إِلَّا کَبَسِطِ کَفَّیْهِ إٍلَی الْمَآءِ لِیَبْلُغَ فَاهُ وَمَا هُوَ بِبَلغٍهِ )به این موضوع اشاره شده است.
امروزه انسان در کنکاش و جستجو در سایر کرات قبل از هر چیز به دنبال وجود و عدم وجود آب میباشد.
آخرین تحقیقات انجام شده در کره مریخ بیانگر این است که زمانی رودهایی از آب در آن جریان داشته و لذا امکان زندگی در آینده در کره مریخ و سایر کرات توسط دانشمندان در حال بررسی است.
کره زمین تنها سیاره منظومه شمسی است که در سطح آن بقدری آب وجود دارد که اقیانوسها بوجود آمدهاند و 71% کره زمین به وسیله آب پوشیده شده است.
کل تاریخ زمین با تاریخ اقیانوسها پیوند داشته است. اقیانوسها اعمال اساسی سطح زمین را تنظیم میکنند.
آنها منابع اصلی آبهایی هستند که در روی سطح زمین به صورت باران و برف بارش میکنند.
باتوجه به ظرفیت حرارتی زیاد آب، اقیانوسها یکی از مهمترین تنظیمکنندگان وضع آب و هوا میباشند.
در کره زمین بجز هوا هیچ ماده شیمیایی دیگری به اندازه آب برای ادامه حیات اهمیت ندارد و هیچ ماده دیگری به اندازه آب جزء محیط فیزیکی زمین محسوب نمیشود. بخار آن تشعشعات را جذب میکند تا تعادل حرارتی مناسبی برای محیط زندگی ما بوجود آورد و به صورت مایع موجب فرسایش خاک و شکل گرفتن کره زمین میشود خاک مفید تولید میکند مواد معدنی و شیمیایی دفعی از فعالیتهای صنعتی و کشاورزی را در خود حمل و بهترین وسیله دفع مواد فوق بوده و خواهد بود.
اگر امروزه انسان قرن بیست و یکم، به این نکته پی برده است که یکی از نتایج ناگزیر، رشد صنعت و تکنولوژی و جوامع انسانی، آلودگی روز افزون منابع آب سطح و زیرزمین میباشد، و به صورت یک فاجعه زیست محیطی در حال بروز است ،دهها قرن قبل، در کتاب آسمانی دین مبین اسلام خداوند متعال به اهمیت و ارزش این ماده حیاتی به دفعات و به عناوین مختلف اشاره فرموده و پیرامون آن احادیث و روایات مختلفی از ائمه معصومین(ع) نقل شده است.
در دنیای کنونی یکی از شاخصهای توسعه همه جانبه جوامع، وجود منابع آب میباشد.
خشکسالیها و کمبود روزافزون آب در بسیاری از نقاط دنیا، بشر را به تعمق بیشتر و پی بردن به ارزش این ادله حیاتی وادار نموده و بسیاری از برنامهریزیهای اساسی کشورها در خصوص استفاده بهینه و صحیح از این نعمت خداوند میباشد.
2- بحث دوم
خداوند متعال در آیه 43 سوره نساء و آیه 6 سوره مائده سفارش مینماید که برای طهارت و تطهیر شدن و آماده شدن برای عبادت خداوند از آب استفاده نماییم.یعنی خداوندآب را عامل وابزار اصلی طهارت قرار داده است.
در آیه ای خداوند میفرماید:وآبی از آسمان برایتان فرستاده شد تا شما را با آن پاک کند وپلیدی شیطان را از شما دور سازد. درآن آیه نقش پاکیزگی وطهارت بخشی آب توام با تاکید اشاره شده است.در اسلام نماز رکن اصلی دینداری وراهکار عمده ارتباط مخلوق وخالق بوده وقدم اول در برپایی نماز، انجام وضو می باشد یعنی این عبادت عظیم ومهم مدخلش آب وطهارت با آب است وگویا برای ارتباط با خدواند بوسیله نمازهم، احتیاج به شادابی وطراوت بخشی این پدیده عظیم واین نعمت بزرگ الهی است.
آب ماده فوقالعادهای است که در کلیه خواص فیزیکی و شیمیایی خود نسبت به ترکیبات مشابه فوقالعاد میباشد. یکی از خواص قابل توجه و مفید آب، قابلیت بینظیر آن به عنوان حلال است. در حقیقت آب را یک حلال جهانی مینامند. زیرا بسیاری از مواد شیمیایی شناخته شده در جهان در مقادیر مختلف در آن محلول میباشند و پس از عمل انحلال هیچگونه تغییری در خصوصیات شیمیایی آن حاصل نمیشود.
هنوز با پیشرفت علم و تکنولوژی، آب به عنوان یکی از پاککنندههای اصلی و قابل توجه، از دیدگاه بشری میباشد و هیچ ماده دیگری را نتوانستهاند جایگزین آن نمایند. لذا ما مسلمانان مفتخریم که در کتاب آسمانی ما این ویژگی منحصربه فرد آب، دقیقاً بیان گردیده و در کتب و رسالههای (توضیحالمسائل) مجتهدین عالیقدر شیعه در احکام طهارت و مطهرات، آب به عنوان تطهیر کننده اصلی عنوان گردیده است.
3- بحث سوم
در سوره بقره آیه 74 خداوند متعال راجع به قساوت دل گروهی از انسانها به جوشش آب اشاره مینماید که از پارهسنگها نهرها ( چشمهها) میجوشد ولی دل بعضی از انسانها از سنگ سختتر است.
از آیه فوق یک نکته علمی و یک نکته اخلاقی استنباط میشود:
الف) نکته علمی:همانگونه که میدانیم حجم آب در اثر جامد شدن افزایش مییابد و وزن مخصوص آن یا دانسیته آن کاهش پیدا میکند (به عنوان مثال: یخ روی آب شناور میماند) با دارا بودن این خاصیت ،آب مانند گوهای عمل میکند که قطعات کوچک و بزرگی از سنگها و صخرهها را در اثر نفوذ و یخ زدن جدا کرده و عملی شبیه فرسایش انجام میدهد. همچنین آبهای زیرزمینی قادرند که عناصر موجود در مسیر خود را از جمله سنگهای رسوبی را حل نماید. اعمال فوق ممکن است در پارهای از نقاط سبب جوشش و ظهور آب از میان سنگها و صخرهها گردد و لذا درمتن آیه فوق بنظر میرسد به این قدرت ویژه آب، اشاره شده است.
ب) نکته اخلاقی: احتمالاً به آثار گناه و معصیت اشاره میکند که منتج به قساوت قلب انسانها گردد . لذا خداوند در متن آیه فوق فرموده دلهایتان چون سنگ و یا سختتر از آن شده است و این یک هشدار بسیار مهم به انسانها، و نتیجه عواقب نافرمانی خداوند را بیان میکند.
4-بحث چهارم
در سورههای بقره، انعام ، جن خداوند آب را نعمتی فرستاده از آسمان ،و مایه برکت و منشاء روزی بشر معرفی مینماید.
امروزه با توجه به روشهای مختلف برداشت آبهای زیرزمینی، بشر همچنان منشاء آب را در هر منطقهای نزولات جوی میداند، و ایجاد باران مصنوعی، نمونهای از تلاش انسان در راستای هدف فوق میباشد و در آیات موصوف به صورت غیر مستقیم لزوم جستجوی انسان و کسب آب از طریق جو را اشاره مینماید.
5- بحث پنجم
در سوره هایی خداوند به اهمیت و قداست آب اشاره مینماید که آب گوارا را برای دوزخیان حرام گردانیدیم و بهشتیان از این نعمت استفاده مینمایند.
سورههای اعراف ، ابراهیم ، واقعه ، کهف ، محمد .در آیات مذکور به ارزش والای این نعمت خداوندی اشاره مینماید، که در آخرت نیز یکی از پاداشهای انسان جاودانه و بهشتی ،خوردن آب گوارا می باشد و لذا در حفظ و پاسداری از منابع محدود آب شیرین کوشا باشیم و از آلوده نمودن این ماده حیاتی خودداری نماییم تا به عقوبت کفران نعمت خداوند دچار نشویم.
6-بحث ششم
چرخه آب :درآیات سوره مبارکه رعد، آب به عنوان یک نعمت باقی و پایدار بر روی زمین اشاره میگردد. در این آیه چرخه آب در جهان بازگو میشود. دانشمندان علم هیدرولوژی ثابت کردهاند که در طبیعت چرخه (سیکل) جاودانهای وجود دارد به نام چرخه آب که در اثر آن آب از سطح دریاها و اقیانوسها تبخیر میشود و به صورت باران و برف به زمین باز میگردد و تا آنجا که دانش امروزه نشان میدهد هیچ دلیلی برای خارج شدن بخار آب ازجو زمین و وارد شدن به فضای کیهانی وجود ندارد. اگر چنین پدیدهای رخ میداد باعث کاهش ذخیره هوا و آب در کره زمین میشد و بدین ترتیب حجم کل آب در کره زمین ثابت است و چه زیبا در سوره های فوق به این نکته جالب اشاره شده است.
7- بحث هفتم
در سوره های مبارکه قمرو سوره حامه خداوند میفرماید که قومهای ستمگر مانند قوم نوح رابا آب به هلاکت رساندیم. به عبارتی خداوند اقوام سرکش و عصیانگر را با همین نعمت که سبب بقاء و منشاء حیات موجودات است به مجازات میرساند.
حال نتیجه گیری از این مباحث طی فرمایشات خداوند متعال خواهیم گرفت
1-با توجه به مباحث یافتیم خداوند آب را مایه حیات و منشاء تمامی گیاهان و حیوانات و مایه هستی میداند وهمچنین حیات وزندگی آدمیان را به آبی تشبیه نموده که از آسمان فرود می آید وموجب نمو نباتات می گردد وسپس دوران کوتاه حیات نباتی آن به انجام وپایان می رسد.نکته بسیار زیبا درهمان اصل تشبیه است که حیات،آب است وآب،حیات است.
2-همچنان یافتیم خداوندآب را عامل وابزار اصلی طهارت قرار داده است و نقش پاگیزگی وطهارت بخشی آب توام با تاکید اشاره شده است .
3-با کوچکترین بررسی پی به یافته هایی از اشارات خداوند: مبنی براینکه آب به عنوان یک نعمت باقی و پایدار بر روی زمین میباشد وبه چرخه آب اشاره دارد، پس عدم آلوده نمودن این نعمت والای خداوندی با عنایت به چرخش مداوم آن وتجمع آلودگیهای مختلف بویژه شیمیایی ازجایگاه والایی برخورداراست.
4- و در بخشهایی هم یافتیم خداوند اشاره می فرماید در آخرت نیز یکی از پاداشهای انسان جاودانه و بهشتی، خوردن آب گوارا می باشد و لذا بر ماست در حفظ و پاسداری از منابع محدود آب شیرین کوشا بوده و از آلوده نمودن این ماده حیاتی خودداری نمائیم تا به عقوبت کفران نعمت خداوند دچار نشویم ومبادا با همین نعمت که سبب بقاء و منشاء حیات موجودات است به عذاب الهی گرفتار شویم.
در قرآن کریم 59 مرتبه کلمه (ماء) مختص به تفسیر آب باران آمده است که خداوند میفرماید: بعد از خلقت آسمانها و زمین، ما آب را فرو فرستادیم تا زمین مرده را زنده نماید و آب را مایه حیات و منشاء تمامی گیاهان و حیوانات و مایه هستی میداند.
گزیده یی از سوره های مبارکه قرآن کریم عبارتند از:
سورههای نحل ، کهف ، نمل ، عنکبوت ،بقره،انعام،جن، روم، مرسلات ، اعراف ، یونس ، مؤمنون ، عبس ، فرقان، رعد، نساء، مائده.....
1- بحث یکم
در قرآن به خاطر تقرب فوق العاده آب وزندگی وحیات درچندین مورد، حیات انسانها وزندگی به آب نازل گشته از آسمان تشبیه شده است مثال در سوره مبارکه کهف (وَاضْرِبْ لَهُم مَّثَلَ الْحَیوةِ الدُّنْیَا کَمَآءٍ أَنزَلْنَهُ مِنَ السَّمَآءِ فَاخْتَلَطَ بِهِ نَبَاتُ الْأرْضِ فَأَصْبَحَ هَشِیمًا تَذْرُوهُ الْرِّیَحُ وَ کَانَ اللَّهُ عَلَی کُلِّ شَیْ ءٍ مُّقْتَدِرًا ) که می فرماید: خداوند متعال حیات وزندگی آدمیان را به آبی تشبیه نموده که از آسمان فرود می آید وموجب رشدونمو نباتات می گردد وسپس دوران کوتاه حیات نباتی آن به انجام وپایان می رسد.
نکته بسیار زیبا درهمان اصل، تشبیه است که حیات آب است وآب،حیات است.
رویش ورشد نیز از برکات همین آب حیات است.
نقش محوری آب درحیات وزندگی بشریت موجب گردیده است که خداوند سبحان خواندن خویش ونحوه خدا خوانی را، به نوعی به آب تشبیه نماید وباطل جویان وگمراهان رابه کسانی تشبیه سازد که به سوی آب دست دراز می کنند تاقدری از آن را به لبان تشنه خویش رسانند اما هرگز کامشان سیراب نمی گردد در سوره مبارکه رعد (لَا یَسْتَجِیبُنَ لَهُم بِشَیْءٍ إِلَّا کَبَسِطِ کَفَّیْهِ إٍلَی الْمَآءِ لِیَبْلُغَ فَاهُ وَمَا هُوَ بِبَلغٍهِ )به این موضوع اشاره شده است.
امروزه انسان در کنکاش و جستجو در سایر کرات قبل از هر چیز به دنبال وجود و عدم وجود آب میباشد.
آخرین تحقیقات انجام شده در کره مریخ بیانگر این است که زمانی رودهایی از آب در آن جریان داشته و لذا امکان زندگی در آینده در کره مریخ و سایر کرات توسط دانشمندان در حال بررسی است.
کره زمین تنها سیاره منظومه شمسی است که در سطح آن بقدری آب وجود دارد که اقیانوسها بوجود آمدهاند و 71% کره زمین به وسیله آب پوشیده شده است.
کل تاریخ زمین با تاریخ اقیانوسها پیوند داشته است. اقیانوسها اعمال اساسی سطح زمین را تنظیم میکنند.
آنها منابع اصلی آبهایی هستند که در روی سطح زمین به صورت باران و برف بارش میکنند.
باتوجه به ظرفیت حرارتی زیاد آب، اقیانوسها یکی از مهمترین تنظیمکنندگان وضع آب و هوا میباشند.
در کره زمین بجز هوا هیچ ماده شیمیایی دیگری به اندازه آب برای ادامه حیات اهمیت ندارد و هیچ ماده دیگری به اندازه آب جزء محیط فیزیکی زمین محسوب نمیشود. بخار آن تشعشعات را جذب میکند تا تعادل حرارتی مناسبی برای محیط زندگی ما بوجود آورد و به صورت مایع موجب فرسایش خاک و شکل گرفتن کره زمین میشود خاک مفید تولید میکند مواد معدنی و شیمیایی دفعی از فعالیتهای صنعتی و کشاورزی را در خود حمل و بهترین وسیله دفع مواد فوق بوده و خواهد بود.
اگر امروزه انسان قرن بیست و یکم، به این نکته پی برده است که یکی از نتایج ناگزیر، رشد صنعت و تکنولوژی و جوامع انسانی، آلودگی روز افزون منابع آب سطح و زیرزمین میباشد، و به صورت یک فاجعه زیست محیطی در حال بروز است ،دهها قرن قبل، در کتاب آسمانی دین مبین اسلام خداوند متعال به اهمیت و ارزش این ماده حیاتی به دفعات و به عناوین مختلف اشاره فرموده و پیرامون آن احادیث و روایات مختلفی از ائمه معصومین(ع) نقل شده است.
در دنیای کنونی یکی از شاخصهای توسعه همه جانبه جوامع، وجود منابع آب میباشد.
خشکسالیها و کمبود روزافزون آب در بسیاری از نقاط دنیا، بشر را به تعمق بیشتر و پی بردن به ارزش این ادله حیاتی وادار نموده و بسیاری از برنامهریزیهای اساسی کشورها در خصوص استفاده بهینه و صحیح از این نعمت خداوند میباشد.
2- بحث دوم
خداوند متعال در آیه 43 سوره نساء و آیه 6 سوره مائده سفارش مینماید که برای طهارت و تطهیر شدن و آماده شدن برای عبادت خداوند از آب استفاده نماییم.یعنی خداوندآب را عامل وابزار اصلی طهارت قرار داده است.
در آیه ای خداوند میفرماید:وآبی از آسمان برایتان فرستاده شد تا شما را با آن پاک کند وپلیدی شیطان را از شما دور سازد. درآن آیه نقش پاکیزگی وطهارت بخشی آب توام با تاکید اشاره شده است.در اسلام نماز رکن اصلی دینداری وراهکار عمده ارتباط مخلوق وخالق بوده وقدم اول در برپایی نماز، انجام وضو می باشد یعنی این عبادت عظیم ومهم مدخلش آب وطهارت با آب است وگویا برای ارتباط با خدواند بوسیله نمازهم، احتیاج به شادابی وطراوت بخشی این پدیده عظیم واین نعمت بزرگ الهی است.
آب ماده فوقالعادهای است که در کلیه خواص فیزیکی و شیمیایی خود نسبت به ترکیبات مشابه فوقالعاد میباشد. یکی از خواص قابل توجه و مفید آب، قابلیت بینظیر آن به عنوان حلال است. در حقیقت آب را یک حلال جهانی مینامند. زیرا بسیاری از مواد شیمیایی شناخته شده در جهان در مقادیر مختلف در آن محلول میباشند و پس از عمل انحلال هیچگونه تغییری در خصوصیات شیمیایی آن حاصل نمیشود.
هنوز با پیشرفت علم و تکنولوژی، آب به عنوان یکی از پاککنندههای اصلی و قابل توجه، از دیدگاه بشری میباشد و هیچ ماده دیگری را نتوانستهاند جایگزین آن نمایند. لذا ما مسلمانان مفتخریم که در کتاب آسمانی ما این ویژگی منحصربه فرد آب، دقیقاً بیان گردیده و در کتب و رسالههای (توضیحالمسائل) مجتهدین عالیقدر شیعه در احکام طهارت و مطهرات، آب به عنوان تطهیر کننده اصلی عنوان گردیده است.
3- بحث سوم
در سوره بقره آیه 74 خداوند متعال راجع به قساوت دل گروهی از انسانها به جوشش آب اشاره مینماید که از پارهسنگها نهرها ( چشمهها) میجوشد ولی دل بعضی از انسانها از سنگ سختتر است.
از آیه فوق یک نکته علمی و یک نکته اخلاقی استنباط میشود:
الف) نکته علمی:همانگونه که میدانیم حجم آب در اثر جامد شدن افزایش مییابد و وزن مخصوص آن یا دانسیته آن کاهش پیدا میکند (به عنوان مثال: یخ روی آب شناور میماند) با دارا بودن این خاصیت ،آب مانند گوهای عمل میکند که قطعات کوچک و بزرگی از سنگها و صخرهها را در اثر نفوذ و یخ زدن جدا کرده و عملی شبیه فرسایش انجام میدهد. همچنین آبهای زیرزمینی قادرند که عناصر موجود در مسیر خود را از جمله سنگهای رسوبی را حل نماید. اعمال فوق ممکن است در پارهای از نقاط سبب جوشش و ظهور آب از میان سنگها و صخرهها گردد و لذا درمتن آیه فوق بنظر میرسد به این قدرت ویژه آب، اشاره شده است.
ب) نکته اخلاقی: احتمالاً به آثار گناه و معصیت اشاره میکند که منتج به قساوت قلب انسانها گردد . لذا خداوند در متن آیه فوق فرموده دلهایتان چون سنگ و یا سختتر از آن شده است و این یک هشدار بسیار مهم به انسانها، و نتیجه عواقب نافرمانی خداوند را بیان میکند.
4-بحث چهارم
در سورههای بقره، انعام ، جن خداوند آب را نعمتی فرستاده از آسمان ،و مایه برکت و منشاء روزی بشر معرفی مینماید.
امروزه با توجه به روشهای مختلف برداشت آبهای زیرزمینی، بشر همچنان منشاء آب را در هر منطقهای نزولات جوی میداند، و ایجاد باران مصنوعی، نمونهای از تلاش انسان در راستای هدف فوق میباشد و در آیات موصوف به صورت غیر مستقیم لزوم جستجوی انسان و کسب آب از طریق جو را اشاره مینماید.
5- بحث پنجم
در سوره هایی خداوند به اهمیت و قداست آب اشاره مینماید که آب گوارا را برای دوزخیان حرام گردانیدیم و بهشتیان از این نعمت استفاده مینمایند.
سورههای اعراف ، ابراهیم ، واقعه ، کهف ، محمد .در آیات مذکور به ارزش والای این نعمت خداوندی اشاره مینماید، که در آخرت نیز یکی از پاداشهای انسان جاودانه و بهشتی ،خوردن آب گوارا می باشد و لذا در حفظ و پاسداری از منابع محدود آب شیرین کوشا باشیم و از آلوده نمودن این ماده حیاتی خودداری نماییم تا به عقوبت کفران نعمت خداوند دچار نشویم.
6-بحث ششم
چرخه آب :درآیات سوره مبارکه رعد، آب به عنوان یک نعمت باقی و پایدار بر روی زمین اشاره میگردد. در این آیه چرخه آب در جهان بازگو میشود. دانشمندان علم هیدرولوژی ثابت کردهاند که در طبیعت چرخه (سیکل) جاودانهای وجود دارد به نام چرخه آب که در اثر آن آب از سطح دریاها و اقیانوسها تبخیر میشود و به صورت باران و برف به زمین باز میگردد و تا آنجا که دانش امروزه نشان میدهد هیچ دلیلی برای خارج شدن بخار آب ازجو زمین و وارد شدن به فضای کیهانی وجود ندارد. اگر چنین پدیدهای رخ میداد باعث کاهش ذخیره هوا و آب در کره زمین میشد و بدین ترتیب حجم کل آب در کره زمین ثابت است و چه زیبا در سوره های فوق به این نکته جالب اشاره شده است.
7- بحث هفتم
در سوره های مبارکه قمرو سوره حامه خداوند میفرماید که قومهای ستمگر مانند قوم نوح رابا آب به هلاکت رساندیم. به عبارتی خداوند اقوام سرکش و عصیانگر را با همین نعمت که سبب بقاء و منشاء حیات موجودات است به مجازات میرساند.
حال نتیجه گیری از این مباحث طی فرمایشات خداوند متعال خواهیم گرفت
1-با توجه به مباحث یافتیم خداوند آب را مایه حیات و منشاء تمامی گیاهان و حیوانات و مایه هستی میداند وهمچنین حیات وزندگی آدمیان را به آبی تشبیه نموده که از آسمان فرود می آید وموجب نمو نباتات می گردد وسپس دوران کوتاه حیات نباتی آن به انجام وپایان می رسد.نکته بسیار زیبا درهمان اصل تشبیه است که حیات،آب است وآب،حیات است.
2-همچنان یافتیم خداوندآب را عامل وابزار اصلی طهارت قرار داده است و نقش پاگیزگی وطهارت بخشی آب توام با تاکید اشاره شده است .
3-با کوچکترین بررسی پی به یافته هایی از اشارات خداوند: مبنی براینکه آب به عنوان یک نعمت باقی و پایدار بر روی زمین میباشد وبه چرخه آب اشاره دارد، پس عدم آلوده نمودن این نعمت والای خداوندی با عنایت به چرخش مداوم آن وتجمع آلودگیهای مختلف بویژه شیمیایی ازجایگاه والایی برخورداراست.
4- و در بخشهایی هم یافتیم خداوند اشاره می فرماید در آخرت نیز یکی از پاداشهای انسان جاودانه و بهشتی، خوردن آب گوارا می باشد و لذا بر ماست در حفظ و پاسداری از منابع محدود آب شیرین کوشا بوده و از آلوده نمودن این ماده حیاتی خودداری نمائیم تا به عقوبت کفران نعمت خداوند دچار نشویم ومبادا با همین نعمت که سبب بقاء و منشاء حیات موجودات است به عذاب الهی گرفتار شویم.
============================================
شرکت امفاکو فروش تجهیزات آبیاری قطره ای و بارانی (کشاورزی و گلخانه)
http://www.watergoogle.com
شرکت امفاکو فروش دستگاههای تصفیه آب و هوا (خانگی و صنعتی)
http://www.watergoogle.ir
شماره تماس: 77615794
شماره همراه : 09124472350
09190444031
09190444021
===========================================
شرکت امفاکو فروش تجهیزات آبیاری قطره ای و بارانی (کشاورزی و گلخانه)
http://www.watergoogle.com
شرکت امفاکو فروش دستگاههای تصفیه آب و هوا (خانگی و صنعتی)
http://www.watergoogle.ir
شماره تماس: 77615794
شماره همراه : 09124472350
09190444031
09190444021
===========================================